Tänä keväänä oma työ etäopetuksen kehittämiseksi on kunnolla
lähtenyt liikkeelle. Käytännössä se on tarkoittanut esim. palavereja yhteisen
verkkopedagogiikan ja yhteisten pelisääntöjen luomiseksi sekä tutustumista
yhteistyössä oleviin työpajoihin. Aineenopettajalta Eteväksi on vaatinut myös
paljon istumalihaksia: uusien verkkokurssien luominen on toden teolla alkanut!
Tuntuu, että kurssien saaminen verkkoon tehostaa
etäopiskelua älyttömästi. Huh, omista kursseista suurin osa onkin jo valmiina
Moodlessa! Verrattuna aiempaan, työskentely verkossa tulee olemaan järjestelmällisempää
ja yhteys opettajaan säilyy paremmin koko kurssin ajan. Haasteena on ollut
tehdä kursseista johdonmukaisia, selkeitä ja tasapainoisia. Käytäntö sitten
osoittaa, onko tässä haasteessa onnistuttu!
Yksinäisen moodleilun (eli verkkokurssien naputtamisen
Moodle-oppimisympäristöön) lomassa saimme tervetulleen muistutuksen työmme
tärkeydestä: ensimmäinen Apop-opiskelija sai päättötodistuksensa! Opiskelija
kiitti meitä vuolaasti etäopiskelumahdollisuudesta ja kertoi, miten moni ovi,
joka on ennen ollut visusti kiinni, on nyt hänelle avoin. Tuuletuksen paikka! Nämä
etevät opiskelijat antavat kyllä lisäpotkua etäopetustyöhön.
-Annukka
(kirjoittaja toimii äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorian Rauskin lukiossa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti