tiistai 24. huhtikuuta 2012

Istumalihaksia ja päättötodistuksia


Tänä keväänä oma työ etäopetuksen kehittämiseksi on kunnolla lähtenyt liikkeelle. Käytännössä se on tarkoittanut esim. palavereja yhteisen verkkopedagogiikan ja yhteisten pelisääntöjen luomiseksi sekä tutustumista yhteistyössä oleviin työpajoihin. Aineenopettajalta Eteväksi on vaatinut myös paljon istumalihaksia: uusien verkkokurssien luominen on toden teolla alkanut!

Tuntuu, että kurssien saaminen verkkoon tehostaa etäopiskelua älyttömästi. Huh, omista kursseista suurin osa onkin jo valmiina Moodlessa! Verrattuna aiempaan, työskentely verkossa tulee olemaan järjestelmällisempää ja yhteys opettajaan säilyy paremmin koko kurssin ajan. Haasteena on ollut tehdä kursseista johdonmukaisia, selkeitä ja tasapainoisia. Käytäntö sitten osoittaa, onko tässä haasteessa onnistuttu!

Yksinäisen moodleilun (eli verkkokurssien naputtamisen Moodle-oppimisympäristöön) lomassa saimme tervetulleen muistutuksen työmme tärkeydestä: ensimmäinen Apop-opiskelija sai päättötodistuksensa! Opiskelija kiitti meitä vuolaasti etäopiskelumahdollisuudesta ja kertoi, miten moni ovi, joka on ennen ollut visusti kiinni, on nyt hänelle avoin. Tuuletuksen paikka! Nämä etevät opiskelijat antavat kyllä lisäpotkua etäopetustyöhön.


-Annukka
(kirjoittaja toimii äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorian Rauskin lukiossa)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti